KUIDAS SÄILITADA COVID-19 AJAL KODUSES KARANTIINIS OMA VAIMSET TERVIST

Ajakirjad räägivad meile viirusepuhangu ajal peamiselt sellest, kuidas eriolukorras ennast viiruse eest kaitsta. Keskendutakse vaid füüsiliselt tervena püsimisele. Kuid nagu ütles doktor Daniel Amen oma intervjuus Scott Millerile FranklinCovey On Leadership vestlussarjas, siis vaimne hügieen on sama oluline kui käte pesemine.

“Vaimne hügieen on sama oluline kui käte pesemine.” – Daniel Amen

Mõned aastad tagasi mõistsin, et piirates erinevate „tähtsate uudiste” vaatamist ja lugemist, aitab mul olla rohkem positiivsem ja palju stabiilsem. Olgem ausad, üle 90% uudistest, mida me näeme on negatiivsed. Seetõttu paneb liigne uudiste lugemine meie aju maalima üht väga kurva pilti maailmast, kus me elame. Kõik need “tähtsad uudised” hoiavad su aju hirmu režiimi all, mis oli algselt inimesele antud selleks, et aidata meil ellu jääda. Minu nõuanne sulle on vähendada päevaste uudiste lugemist, et jätta ajule ruumi ka positiivsetele mõtetele. 

Teine asi, mida meeles pidada, on see, et stress on hea. Mingis koguses on stress hea, kuna see hoiab meid ärkvel ja liikuvana. Probleem tekib siis kui meil on liiga palju stressi. Tänapäeval põhjustavad meie stressi peamiselt kõik need „mis siis, kui” küsimused, mida meie aju soovib genereerida, tuginedes kõigele, mida näeme ja kuuleme enda ümber. Ebakindlus võtab võimust ja põhjustab stressi, mis piinab meie vaimset tervist.

Mida saaksid sina selle jaoks teha? Vaatame mõningaid viise, kuidas selle stressiga toime tulla.

Õpi aktsepteerima asju, mida sa ei saa muuta ja keskendu asjadele, mida sa saad muuta. Pane oma energia asjadesse, millega sa saad midagi ette võtta. Mõni asi on lihtsalt sinu kontrolli alt väljas – sa ei saa juhtida ilma, sa ei saa kontrollida teiste mõtteid ja sa ei saa kontrollida paljusid asju, mis teie ümber selle pandeemia ajal toimuvad. Proovi sellega leppida. 

“Muuda, mida sa saad ning aktsepteeri, mida sa ei saa teha ning ole piisavalt tark, et nendel kahel vahet teha.” – Willy Lamb

Keskendu nendele asjadele, mida sa saad kontrollida – see hõlmab ka sinu emotsioone. Ära lase endal langeda hirmu ja negatiivsuse alla. Jälgi positiivseid asju, mida sa saad muuta. On hea aeg oma suhete kallal töötamiseks (sõbrad, pere, lapsed, kolleegid jne.) Kasuta seda aega nendega koosolemise ja suhtlemise jaoks, mille jaoks tavaliselt aega ei leia. 

Ükskõik, mis on sinu positiivne eesmärk, peaks sinu järgmine samm olema selle jagamine väiksemateks sammudeks või ülesanneteks, et muuta need realistlikumaks. Enda eesmärgi  jagamine väiksemateks tükkideks, muudab selle saavutamise lihtsamaks. Kirjuta kõik need väikesed ülesanded oma to-do listi. Kui oled juba veebikalendriga harjunud, otsi nende ülesannete jaoks koht ka muude tegevuste vahel. Neile, kes pole väga tehnikahuvilised, võivad need eesmärgid käsitsi märkmetena külmkapi või peegli peale panna. Mis iganes sulle sobib, kasuta oma süsteemi. 

Kui sa tunned, et asjad, mille üle sa ei oma kontrolli, hakkavad su üle võimust võtma, siis leia enda jaoks aega tegevusteks, mis aitavad sul stressi maandada. Minu jaoks erineb see meelt tasakaalustav tegevus sellest, et ma võtan oma koera pikemale jalutuskäigule metsa või mere äärde või siis hoopis tantsin ja laulan üksi oma korteris. Lihtsalt raputa see halb enesetunne maha!

Kui sa jõuad punktini, kus sa tunned, et enda poolt tundub stressi maha raputamine liiast, siis küsi selle jaoks abi pere, sõprade, tööandja või kellegi teise professionaali käest. Sinu ümber on olemas paljusid imelisi ja abistavaid inimesi – inimesi, nagu sa isegi oled. Seega pole sa üksi. 

“Võta vastu, mida inimesed sulle pakuvad. Joo nende piimakokteili. Võta nende armastus vastu.” – Willy Lamb

Kui sul on võimalik naasta tagasi “tavapärasesse ellu”, siis võta ka kõik tervislikud mõtted ja harjumused endaga kaasa. Sul võib neid peale karantiini samuti vaja minna. Mõtle asjadest, mida sa saad muuta, et enda enesetunnet paremaks muuta. Kirjuta see üles, jaga see väiksemateks osadeks ära ja teosta – vajadusel väikese abiga.

Aitame hea meelega ka teistel teemadel. Räägime lähemalt. Helen Pärli | +372 55617100 | helen@smartful.ee | www.smartful.ee

OLI KASULIK LUGEMINE? JAGA ARTIKLIT KA SOTSIAALMEEDIAS

Leiad artikli nii Facebookist kui ka LinkedInist.

Soovid teada, kuidas oma töötajate vaimset tervist hoida?

Oleme meeleldi abiks!