Ühekordne koolitus või järjepidev arenguprogramm?

“Koolitus oli suurepärane! Meeskond oli väga motiveeritud ja täis uusi ideid,” ütles üks Eesti tootmisettevõtte HR-juht kolm kuud tagasi. Kui hiljuti temaga uuesti rääkisin, oli pilt muutunud: “Ausalt öeldes, kõik on tagasi vanas rütmis,” räägib Smartfuli juht Helen Pärli hiljutisest vestlusest.

See pole erandlik lugu. Gallup 2023. aasta uuringu kohaselt unustatakse kuni 70% koolitustel õpitust ühe nädala jooksul, kui puudub järjepidev kinnistamine ja tugi. Eesti tööelu-uuringu andmed näitavad, et 58% ettevõtetest investeerib küll töötajate arendamisse, kuid vaid 23% neist teeb seda läbimõeldult ja järjepidevalt.

Miks see nii on? Ja mis veelgi olulisem, kuidas saaksime paremini?

Ühekordse koolituse paradoks: kui entusiasm kohtub reaalsusega ehk miks ühekordsest koolitusest üksi ei piisa?

Oleme kindlasti kõik seda kogenud, et pärast inspireerivat koolitust oled ise ja on ka meeskond täis energiat ja uusi mõtteid. Kuid kui saabub esmaspäev ja meiliga tulvavad sisse pakilised ülesanded, jääb kõik õpitu tahaplaanile. Mitte sellepärast, et inimesed ei tahaks muutuda, vaid seetõttu, et uute harjumuste juurutamine nõuab palju enamat kui ühekordset impulsi.

Neurobioloogiliselt on seletus lihtne: meie aju vajab kordamist ja praktikat, et luua uusi neuronvõrke. Hermann Ebbinghause unustamiskõver näitab, et ilma kordamiseta kaotame 24 tunni jooksul 50-80% uuest informatsioonist. Uuringud kinnitavad, et käitumise püsivaks muutmiseks on vaja vähemalt 66 päeva järjepidevat praktiseerimist. Kui koolituse järel ei toimu järeltegevusi 2-3 nädala jooksul, on tõenäosus muutuse juhtumiseks alla 15%.

Teekond, mitte sündmus: kuidas järjepidevus loob tegelikku muutust

Meeskonna arendamine ei ole ühekordsete sündmuste kogum – see on pidev teekond. Meeskondade küpsemine võtab aega ja läbib erinevaid faase. Ühekordne koolitus võib tekitada hetkelist liikumist, kuid järjepidev programm toetab meeskonna tugevnemist paralleelselt isikliku arenguga.

Järjepideva arenguprogrammi neli võtmeelementi:

  • Kordamine ja kinnistamine

Teadusuuringud näitavad, et oskuste omandamiseks on vaja 6-8 kokkupuudet sama materjaliga erinevates kontekstides. Üks IT-ettevõte, kellega koostööd tegime, rakendas 4-kuulist programmi, kus iga kuu keskenduti samadele põhiprintsiipidele, kuid erinevate praktiliste harjutuste kaudu. Tulemus: 73% osalejatest rakendab õpitut aktiivselt tänaseni.

  • Järkjärguline süvendamine

Nagu mägironija ei alusta kohe Everesti tipust, ei saa meeskondki omandada kõiki oskusi korraga. Järjepidev programm võimaldab liikuda põhitõdedest keerukamate situatsioonide lahendamiseni. Usalduse loomine peab eelnema konstruktiivsele konfliktile, mis omakorda eelneb kohustuste võtmisele.

  • Praktiline rakendamine töökeskkonnas

Harvard Business Review uuring näitab, et õppimine on 4x tõhusam, kui uusi oskusi saab kohe reaalses töökeskkonnas rakendada. Järjepideva programmi puhul saavad osalejad koolituste vahel proovida, eksida, saada tagasisidet ja oma tegevust kohandada.

  • Reflekstiooni ja tagasiside tsüklid

Ilma reflektsioonita ei toimu õppimist. Järjepidevad kokkusaamised annavad ruumi küsida: Mis töötab? Mis mitte? Mida peame teisiti tegema?

Mida näitavad numbrid: järjepidevuse mõõdetav väärtus

Investeering järjepidevasse meeskonnaarendusse on strateegiline otsus, millel on mõõdetav mõju.

  • Kaasatuse kasv: Ettevõtetes, kus toimub järjepidev arendus, on töötajate kaasatus 3,8 korda kõrgem.
  • Produktiivsuse tõus: Meeskonnad, kes läbivad järjepideva 6+ kuulise arenguprogrammi, suurendavad produktiivsust keskmiselt 22-34%. Ühekordse koolituse puhul jääb see näitaja 4-7% juurde.
  • Voolavuse vähenemine: Organisatsioonides, mis investeerivad järjepidevasse arengusse, on voolavus 34% madalam. Mis toob omakorda märkimisväärse värbamiskulude on kokkuhoiu.
  • Rahulolu kasv: Järjepideva arendamise ROI ei ilmne esimese kahe kuu jooksul. Reaalset mõju hakkab märkama alates 4-6 kuust, kuid see on püsiv ja kasvav.

Praktiline näpunäide: Kui teil pole kogemust süsteemsete arenguprogrammide disainimisel, on mõistlik kaaluda koolitus- ja arenguvajaduse kaardistamise teenust, mis aitab luua tõhusa ja mõõdetava tegevuskava.

Meeskonna järjepidev arendamine ei ole mitte kulu vaid investeering, mis toob mitmekordselt tagasi. Kui meeskondade potentsiaal jääb kasutamata ja head inimesed ei tunne arengut, siis nad lahkuvad.

Kuid nagu iga investeering, vajab ka see läbimõeldud strateegiat ja kannatlikkust. Ühekordne koolitus võib anda ajutise tõuke, kuid järjepidev arenguprogramm loob püsiva muutuse, tugevdab organisatsioonikultuuri ja toetab meeskonna kasvu läbi erinevate väljakutsete.

Tutvu meie arenguprogrammidega: https://smartful.ee/koolitused/arenguprogrammid/

 

Efektiivse arenguprogrammi komponendid

Järjepidev ei tähenda juhuslikku. Efektiivne arenguprogramm koosneb läbimõeldult planeeritud elementidest, mille koostöös läbi käime ja paika paneme.

Vajadusepõhine algus: Enne programmi loomist tuleb kaardistada tegelikud vajadused. Üks tehnikaettevõte avastas vajaduse analüüsis, et probleemiks polnud kommunikatsioonioskuste puudumine, vaid ebaselged rollid ja vastutused. Programm keskendus hoopis teistele teemadele kui esialgu planeeritud.

Kombineeritud lähenemine: Parim tulemus saavutatakse, kui kombineerida erinevaid õppevorme: struktuurne õpe (koolitused), kogemuspõhine õpe (praktika), sotsiaalne õpe (mentorlus, grupikogemused ja tagasiside) ja digitaalne õpe (mikroõpe). Selleks hea mudel on 70-20-10 ehk 70% praktika, 20% suhtlusest õppimine, 10% formaalset õpet.

Vahepealsed refleksioonid: Iga koolituse vahele tuleb planeerida aega juurutamiseks ja analüüsiks. Optimaalne intervall koolituste vahel on 3-6 nädalat – piisavalt aega praktiseerimiseks, aga mitte nii pikk, et momentum kaoks.

Juhtkonna tugi: Parimad tulemused tulevad kui juhtkond on aktiivselt kaasatud ja modelleerib õpitavat käitumist.

 

Koostame koos praktilise tegevusplaani, kuidas alustada ettevõttes arenguprogrammide planeerimisega

Järjepideva meeskonna arendamise alustamine ei pea olema keeruline ega kulumahukas. Siin on sammud, kuidas saame koos või sina ise teha esimesed tõhusad sammud:

  1. Kaardista tegelikud vajadused
    Ära alusta lahendusest (koolitus), vaid probleemi mõistmisest. Viige läbi lühiküsitlus, intervjuud või vaadake meeskonna tulemusi. Küsi, mida meeskond tegelikult vajab? Mille puudumine takistab tulemuste saavutamist?
  2. Disaini koos ekspertidega 6-12 kuuline programm
    Leia partner kellega koostöös panna paika vajadused. Kaardistamist alusta tagaspidiselt ja leia vastused küsimustele: Mis on lõppeesmärk? Millised on vahepealsed verstapostid? Millist tüüpi tegevused toetavad iga etappi?
  3. Määratle mõõdetavad eesmärgid
    Üldised eesmärgid nagu “parem meeskonnatöö” ei aita. Määratle konkreetsed: “konfliktide arv väheneb 40%”, “projektide tähtaegne valmimise määr tõuseb 60%-lt 85%-le”, “meeskonnaliikmete rahulolu skoori tõus 6,8-lt 8,2-le”.
  4. Integreeri arendus tööprotsessidesse
    Ära loo arendust kui “midagi muud, mis tuleb oma töö kõrvalt teha”. Kuidas saab õpitut rakendada igapäevastes koosolekutes? Projekti ülevaatustes? Meeskonna traditsioonides?
  5. Loo tagasiside süsteem
    Vahehindamised pärast iga etappi: Mis toimib? Mis vajab kohandamist? Kuidas meeskond tunneb, et areneb?
  6. Kaasa juhtkond
    Veendu, et otsene juht on kaasatud, toetab. Kui juht ei osale ega toeta, ei ole programm efektiivne olenemata kvaliteedist.
  7. Mõõda tulemusi
    Võrdle alguses määratud näitajaid programmi käigus ja lõpus. Kas saavutasime eesmärgid? Mis muutus? Mida võiksime järgmine kord paremini teha?

 

 

 

Veel põnevat lugemist

Vaata kõiki

Broneeri aeg konsultatsiooniks!

Leiame sinu vajadustele sobiva lahenduse – küsi julgelt pakkumist!

Broneeri aeg